Biti vedno boljši, biti drugačen, to nas dela uspešne

Jun 19, 2019
7 min branje

Revija Direktor objavlja tudi tiskane
članke, ki so dostopni našim naročnikom.

Revija Direktor objavlja tudi tiskane
članke, ki so dostopni našim naročnikom.

Ena izmed redkih žensk na čelu izrazito moške panoge in edina country menedžerka v skupini DB Schenker v Evropi, na čelu Schenker Slovenija, Valerija Špacapan Friš, je tokratna sogovornica, ki to, kar dela, tudi živi, še posebno, ko govoriva o poslu. Uživa v svojem delu ter to strast in navdušenje tke v vsak delček podjejta Schenker Slovenija, ki je pod njenim vodstvom prejel laskavi naziv Logist leta 2018 in Certifikat Work&Life Balance 2018/19.

”Spremembe so naša stalnica, obenem pa se zavedamo, da moramo ostati proaktivni, saj smo le na ta način lahko hitrejši od drugih.”

Valerija Špacapan Friš
Ekipa podjetja Schenker Slovenija ob prejetju nagrade Logist leta 2018. Foto: SLZ

 

Začetki podjetja segajo več kot 50 let nazaj, ko je bil ustanovljen Intertrans, ki je kot prvi špediter na slovenskem trgu ponudil zbirniške prevoze. Danes, po 16 letih delovanja znotraj globalne skupine DB Schenker, še vedno ohranjajo pozicijo inovativnega ponudnika nišnih storitev in storitev z dodano vrednostjo. V Schenker Slovenija so osredotočeni na to, da stranki ponudijo, kar dejansko potrebuje, pa četudi to pomeni, da morajo razviti nekaj novega. »Ponosna sem, da je tovrstni miselnosti predana celotna ekipa; skupaj redno zaposlenih 150 sodelavcev in več kot 50 agencijskih delavcev,« pove direktorica Valerija Špacapan Friš in doda: »Specializirani smo za nudenje storitev partnerjem s področja farmacije, avtomobilske industrije in elektronike. Že vrsto let smo edini logist v Sloveniji s certifikatom varnosti TAPA; smo prvi logist z lastno GDP-licenco za skladiščenje farmacevtskih izdelkov in tako strankam nudimo celostno storitev v okviru lastnega dovoljenja. Smo tudi prvi na področju nišne storitve pranja za avtomobilsko industrijo – v Škofji Loki že tretje leto obratuje pralna linija za embalažo za dele iz avtomobilske industrije, na začetku letošnjega leta pa smo s pranjem avtomobilskih delov začeli tudi v Mariboru. Naš nabor storitev dodanih vrednosti je resnično obsežen in raznolik; od carinskih storitev, Back Offica do poprodajne logistike. Naš glavni moto je biti vedno boljši, biti drugačen.«

 

In ta moto dejansko deluje, kajne? Vaša odličnost je bila nagrajena tudi na letošnjem Logističnem kongresu, aprila v Portorožu. Prejeli ste nagrado Logist leta 2018.

Res je, nagrada je veliko priznanje za naš trud, delo in ustvarjalnost ter potrditev, da smo na pravi poti. Spremembe so naše stalnice, obenem pa se zavedamo, da moramo ostati proaktivni, saj smo le na ta način lahko hitrejši od drugih. Nenehno vlagamo v tehnološko odličnost procesov in tako ohranjamo visoko raven storitev in zmanjšujemo ročne manipulacije. Vseskozi pa se držimo načela, da je logist v prvi vrsti partner podjetju; partner, na katerega se lahko zanesete; partner, ki spodbuja in vlaga v skupno rast in napredek. Prepričani smo, da ne glede na trend digitalizacije in napredka na področju avtomatizacije in umetne inteligence posel še vedno delamo ljudje, povezovanje s pravimi pa vodi v zgodbe o uspehu. Tega se ne bo dalo nadomestiti; in prav je tako.

 

Sami ste v podjetju Schenker že vrsto let, tako rekoč ste rastli in se razvijali skupaj s podjetjem. Kako se spomnite začetkov? Predstavite svojo pot.

Pred prevzemom krmila DB Schenker Slovenija sem trinajst let uspešno vodila PE Schenker Maribor in skupaj z ekipo razvila sodoben logistični center, ki strankam ponuja celoten nabor storitev. V podjetju sem že več kot dvajset let, na samem področju logistike pa sem bila dejavna že prej. Razvoj moje kariere je bil postopen, s številnimi novimi izzivi in projekti. Se pa vsekakor ne počutim, kot da sem že na cilju. Življenje je potovanje, polno presenečenj, zato s pričakovanjem zrem v prihodnost.

 

Pohvalite se lahko kot ena izmed redkih žensk na čelu podjetja, ki velja za izrazito moški posel in ste tudi ena izmed redkih direktoric, žensk na čelu hčerinskih podjetij Schenkerja nasploh. Kako to komentirate? Katere so tiste vaše vrline, kompetence, ki so vas pri tem podprle, da vam je uspelo prodreti na vrh enega izmed najpomembnejših logističnih podjetij v Sloveniji, pa tudi v svetu?

Res je, znotraj naše skupine sem edina country menedžerka v Evropi. To doživljam kot veliko čast in še večjo odgovornost, saj predstavljam zgled in morda (upam) nekoliko tudi odpiram vrata tistim pogumnim, ki prihajajo za mano. Tudi ženske smo ambiciozne, in da lahko spreminjamo prepričanje, da je logistika izključno posel moških, moramo biti še bolj fleksibilne, ustvarjalne, dobro organizirane, predvsem pa si ne smemo postavljati omejitev. Sama sem velika podpornica vseživljenjskega učenja; nova znanja, novi izzivi in dosežki v poslovnem svetu so me od nekdaj motivirali in gnali naprej. Zato se tudi nikoli ne ustavim, in rečem »to je to«. Vedno obstaja še nekaj več, nekaj boljšega. Menim, da je ravno ta osredotočenost na napredek ključna lastnost uspešnih ljudi, ne glede na spol.

S svojim znanjem, dobrimi rezultati svojega dela in izkušnjami, ki sem jih pridobila čez leta delovanja v logistiki, sem ravno tako uspešna kot moji kolegi. Ženske se moramo tudi naučiti uporabiti tiste lastnosti, ki jih imamo morda nekoliko bolj poudarjene kot moški – intuicija, dobra organizacija, vztrajnost, doslednost, ekipno vodenje, močna volja. Vsekakor pa ne smemo delovati v prepričanju, da je treba našo čustveno plat izključiti. Čustva so ključno gonilo naše motivacije, našega napredka; sama sem prepričana, da delo brez čustvenega naboja ne more biti odlično opravljeno.

 

Letos se vam obetajo pomembne nove poslovne povezave in razvoj podjetja, nam lahko že na kratko opišete, kaj lahko pričakujemo?

Projektov imamo res veliko, nekateri so že v fazi implementacije, drugi načrtovanja. Letos se širimo v Mariboru, kjer smo zagnali še tretjo pralno linijo za potrebe v avtomobilski industriji, najeli smo 4000 m² veliko halo. V Ljubljani bomo zaradi povečanih potreb na področju zbirnih prevozov začeli graditi nov terminal, velik 4000 m². Širimo se tudi na svoji lokaciji v Škofji Loki, za dodatnih 3000 m². Obstoječemu skladišču bomo namreč dodali še nove kapacitete v obliki šotorov ali montažne hale. Nova, večja investicija je predvidena tudi v naslednjem letu, vendar za enkrat še ne smemo povedati kaj več. Na drugi strani pa imamo v teku številne projekte na področju inovativnosti, avtomatizacije in robotizacije.

 

Kakšna je vizija, razvoj podjetja v prihodnje?

Poleg naštetih širitev bomo še naprej razvijali in nadgrajevali našo specializacijo na področju skladiščenja farmacevtskih izdelkov, avtomobilske industrije in industrije elektronike. Ena izmed ključnih usmeritev je tudi ta, da še več pozornosti namenimo digitalizaciji. Sem tudi podpredsednica upravnega odbora Slovensko-nemške gospodarske zbornice, zato sem še nekoliko bolj vpeta v novosti na področju Industrije 4.0. V Schenker Slovenija govorimo predvsem o razvoju novih, kustomiziranih IT-rešitev, ki partnerjem omogočajo transparentnost in optimizacijo celotnega procesa. Tu so še inovacije, kot so »Pick by voice«, robotske roke in samovozeči viličarji, ki delajo 24 ur in potrebujejo le 20 minut za napolnitev baterije. V skladu s tem se zavedamo tudi preoblikovanja delovnih nalog, ki jih bodo imeli zaposleni. Zato sta eni izmed naših osrednjih nalog ustrezno izobraževanje in podpora sodelavcem na področju pridobivanja novih znanj ter sposobnosti.

"Ne glede na trend digitalizacije in napredka na področju avtomatizacije in umetne inteligence pošel še vedno delamo ljudje, povezovanje s pravimi pa vodi v zgodbe o uspehu."

Valerija Špacapan Friš

Kaj so po vašem mnenju ključna prepričanja, lastnosti in vedenja odličnega menedžerja in/ali direktorja?

Menim, da mora biti vsak vodja v prvi vrsti zgled svoji ekipi. Takoj za tem pa bi poudarila pomen komunikacije; čim več se je treba pogovarjati, znati prisluhniti, deliti mnenja in ideje, jih sprejemati. Tako se namreč ustvarja kultura komuniciranja in okolje, ki je spodbudno za inovativno delovanje in napredek. Dober menedžer je tudi tisti, ki deli svoje znanje med zaposlene in si prizadeva za njihovo rast ter skrbi za njihovo izobraževanje. Na koncu pa je pomembno tudi, da zaposleni v vodji prepoznavajo osebo, na katero se lahko zanesejo. To ne izključuje, da mora biti menedžer velikokrat tudi tisti, ki priganja in zastavlja zahtevne cilje, pomembno pa je, da razume okolje in morebitne delovne izzive, s katerimi se zaposleni soočajo. Verjamem, da takšen pristop gradi občutek pripadnosti in varnosti.


”Rada sem obdana s pozitivnimi ljudmi; ljudmi, ki najprej pomislijo na prednosti, ne pa na vse morebitne težave, na katere lahko naletimo po poti”. VALERIJA ŠPACAPAN FRIŠ, DIREKTORICA SCHENKER SLOVENIJA
 
Katere so vaše navade, dobre prakse, za katere menite, da botrujejo tako osebnemu kot uspehu podjetja Schenker Slovenija?

Poudarila bi svojo željo in motiviranost po nenehnem učenju in spoznavanju novega. Sem velika zagovornica vseživljenjskega učenja in verjamem, da je to eden izmed glavnih dejavnikov mojega uspeha. Takoj za tem pa prideta organiziranost in pametno rokovanje s časom. Ker sem hkrati poslovna ženska, mati, gospodinja, žena in prijateljica, moram vsak dan učinkovito usklajevati in koordinirati družinsko in poslovno življenje. Zadnja leta pa spoznavam, da je včasih najbolje (in hkrati tudi najtežje) stopiti korak nazaj in pustiti, da se kakšne stvari odvijejo same od sebe. To ne pomeni, da obupaš, ravno nasprotno; pomeni, da zbereš dovolj poguma in preudarnosti, da preceniš, kdaj kakšna stvar presega meje tvojega vpliva.

 

Tudi na vašo poslovno pot so vplivali mentorji, kajne?

Res je. V razvoju svoje kariere sem imela čast sodelovati z dvema velikima človekoma, od katerih sem se ogromno naučila in ki sta resnično pustila velik vtis. Prvi je bil naš prejšnji dolgoletni direktor Schenkerja v Slovenji Rok Svetek. Izjemen strokovnjak, poznavalec industrije in s smislom za posel, vedno sta me impresionirali tudi njegova pojavnost in karizma. Čeprav se najina stila vodenja močno razlikujeta, pa šele danes, ko sem sama na tem položaju, razumem nekatere stvari, ki so se mi nekoč zdele nerazumljive. Druga izredno pomembna oseba, ki je bila svoj čas tudi moja mentorica, pa je Polda Gabrovšek. V Schenkerju je bila zadolžena za področje razvoja logistike in prodaje. Kaj sem se naučila od nje? (smeh) To, kar danes v Schenkerju Slovenija živimo, četudi nečesa še nimamo, pa bi stranka že potrebovala, sprejmemo posel in razvijemo novo storitev, da ustrežemo stranki, po drugi strani pa je bila tudi izjemna pogajalka. Imam srečo, da sem bila velikokrat z njo na sestanku in sem bila izjemno dobra učenka (smeh). Rečem lahko, da sta me pomembno zaznamovala in sem jima hvaležna.

 

Katere lastnosti iščete pri svojih zaposlenih? Kako izbirate prave sodelavce za svoj kolektiv in kaj odlikuje vodilne člane Schenkerja Slovenija?

Pri svojih sodelavcih v prvi vrsti najbolj cenim trud in predanost; če nekdo vztrajno dela v smeri doseganja cilja, mu bo ob pravi podpori prej ali slej tudi uspelo. Rada sem obdana s pozitivnimi ljudmi; ljudmi, ki najprej pomislijo na prednosti, ne pa na vse morebitne težave, na katere lahko naletimo po poti. Zavedam se tudi, da mora biti ekipa ena prava mešanica oseb z različnimi znanji in tudi značaji. Nekateri smo taki, ki smo tako zelo osredotočeni na končni cilj, da včasih potrebujemo tudi tiste, ki poskrbijo, da na poti tja ne pademo. Vesela sem, da mi je v času, odkar sem na čelu podjetja, uspelo sestaviti ekipo ožjih sodelavcev, ki so si med seboj zelo različni, vendar smo se vsi skupaj naučili, kaj je tisto najboljše, kar lahko vsak prispeva in kako odlično lahko sodelujemo.

 

Kako gledate na usklajenost poslovnega in zasebnega življenja, se vam zdi, da je ta dolgoročno pomembna tudi za karierni uspeh? Kako vi skrbite za to ravnotežje? In mimogrede čestitke, da ste kot podjetje dobitnik kipca in certifikata WORK&LIFE BALANCE za NAJPODJETJE, ki uspešno usklajuje zasebno in poslovno življenje.

Priznanja smo zelo veseli, saj se res trudimo, da smo v podjetju sodelavci zadovoljni, da smo zadovoljni doma in da se trudimo za skupni uspeh v podjetju vsakodnevno. Ponosna sem, da se to vidi in da ne samo naši sodelavci, pač pa tudi drugi, ki nas spremljajo, to prepoznavajo.
Kako za to usklajenost skrbim sama? (smeh) Imam to srečo, da je delo moja strast in v tem neizmerno uživam, se pa seveda posvetim družini, kadar smo skupaj, da si privoščimo kak krajši pobeg na tuje ali preberem dobro knjigo, tako, ki me podpre pri poslu in osebnem razvoju.

 

Vaš moto? Kaj vas definira?

Rada rečem, da nekateri ljudje uspejo, ker je to njihova usoda, drugi pa zato, ker verjamejo in proaktivno delujejo za uresničitev uspeha.

DELI:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Novice Revije Direktor

Pridobite brezplačen dostop do najpomembnejših novic, poslanih na vašo e-pošto